Veilige en eenvoudige video­consultaties met je eigen patiënten

Als huisarts sta je voor de uitdaging om snel bereikbaar te zijn voor je patiënten, terwijl de werkdruk toeneemt en er een tekort aan huisartsen is. Bij Doktr geloven we in een zorgtraject waarbij digitale en fysieke consultaties elkaar aanvullen. Dit om zowel de patiënt als de arts tevreden te stellen.

Doktr is een videoconsultatieplatform dat het voor artsen mogelijk maakt om: 

  • Vlot en eenvoudig in contact te komen met patiënten
  • Efficiënt te werken op jouw eigen manier
  • Valorisatie te krijgen voor al je werk

De missie van Doktr is immers simpel: we streven naar een gezondheidszorg waar arts en patient elkaar maximaal blijven vinden op een eenvoudige en kwaliteitsvolle manier.

Meer informatie
Dokter gebruikt videoconsultatie

Wat kan Doktr betekenen voor jouw praktijk?

Eenvoudige klachten
Videoconsulten moeten worden gebruikt voor eenvoudige klachten zoals ademhalingsproblemen zonder koorts en buikgriepverschijnselen, op voorwaarde dat ernstige complicaties zijn uitgesloten.
Chronische zorg en opvolging
Wissel fysieke en videoconsultaties met elkaar af in het kader van de opvolging van een patiënt met een chronische aandoening, zoals hypertensie.
Triage
Beantwoord een dringende zorgvraag waarbij je als huisarts beoordeelt of een fysieke raadpleging of verwijzing noodzakelijk is voor de patiënt via een videoconsult.
Bespreking testresultaten
Bespreek de resultaten van een onderzoek, zoals een bloedafname of radiologisch onderzoek, met de patiënt tijdens een videoconsultatie.
Psychische en/of sociale klacht
Help een patiënt op afstand met een raadpleging over een psychisch en/of sociaal probleem.
Patiënt in het buitenland
Houd een raadpleging op afstand met je patiënt die zich op het moment van de zorgvraag in het buitenland bevindt.

Wij werken graag samen met:

  • Domus Medica
  • Proximus
  • CM
  • Solidaris
  • AG
  • introlution
  • Doctena
  • afspraken.be
  • MYA
  • Cohezio

Geïnte­res­seerd?

Ben je benieuwd hoe videoconsultaties jouw praktijkwerking zou kunnen ondersteunen? Wil jij evolueren naar hybride zorg, in samenwerking met andere professionals? Volg dan de stappen hieronder en wij brengen je vrijblijvend in contact met één van onze experts voor meer info en een demo. 

  1. Laat je contactgegevens achter

    Vul het formulier hiernaast in of bel ons op GSM 0468 21 17 24 (Eva Van Isterdael). 

  2. Maak kennis met ons team

    Wij maken graag tijd voor een kennismaking met jou en jouw collega’s, in jullie praktijk of digitaal via Microsoft Teams. 

  3. Jouw organisatie op punt

    Wenst jouw praktijk op te starten met Doktr, dan regelen we samen de praktische zaken en  begeleiden we jou met de installatie van Doktr. Bovendien staan we achteraf klaar voor alle vragen van jou of jouw patiënten. 

  4. Jij geeft het startschot

    Start met het Doktr-platform: de toekomst van de eerstelijnszorg start in jouw praktijk. We regelen de praktische zaken, helpen je op te starten en zijn samen vertrokken. We houden nauw contact en je kan samenwerken met andere collega’s die het Doktr-platform al gebruiken. 

Jouw contactgegevens

Deze gegevens worden enkel gebruikt om je binnen de 3 werkdagen te contacteren in verband met je aanvraag. Daarna wordt deze informatie verwijderd.Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Veelgestelde vragen

  • Wat heb ik nodig om aan de slag te gaan met Doktr?

    Allereerst ben je een huisarts met een Belgisch RIZIV-nummer. Voor een vlot verloop van de videoconsultaties is het daarnaast nodig dat je beschikt over:

    ·         Een EMD-systeem

    ·         Een stabiele internetverbinding

    ·         Een microfoon of headset (vaak al aanwezig in je laptop of vaste computer)

    ·         Een camera (vaak al aanwezig in je laptop of vaste computer)

    ·         Twee beeldschermen, één voor je EMD en één voor de videoconsultatie

  • Ik ben net afgestudeerd, kan ik mij al inschrijven?

    Ja, zolang je voldoet aan de voorwaarden hierboven kan je gebruik maken van Doktr voor het organiseren van videoconsultaties binnen jouw praktijk. Start je zelf een nieuwe praktijk, dan bekijken we graag met jou, hoe je Doktr het best kan implementeren. Start je op in een bestaande praktijk, dan stemmen we met de groep af wat de mogelijkheden zijn.


  • Hebben al mijn patiënten toegang tot de Doktr?

    Ja, de Doktr-applicatie is beschikbaar voor alle patiënten met een Belgisch identiteitsbewijs. Patiënten kunnen de app downloaden zowel op Android als op IOS.

  • Waarom gebeurt de videoconsultatie via een app?

    Als huisarts beslis je zelf wanneer de videoconsulatie start. Ofwel heb je reeds een afspraak met de patiënt en kan je hem zelf via de app opbellen, of de patiënt kan een consultatie aanvragen, waarbij jij zelf beslist of je al dan niet op deze aanvraag ingaat. Wanneer de consultatie via onze app verloopt, ben je als arts zeker dat de patiënt jouw oproep niet mist en beschikt over een goede camera en microfoon. Omdat iedereen moet inloggen via itsme®, weet je ook zeker wie de patiënt is die je voor je hebt.

  • Gebruik ik als arts zelf ook een app?

    Neen, enkel de patiënt belt in via een applicatie. Als arts beheer je jouw videoconsultaties via een platform dat je kan openen via je webbrowser. Je hoeft dus niets te installeren.  Het platform voor artsen is compatibel met de meest courante webbrowsers (i.e. Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Internet Explorer).

  • Hoe verloopt de installatie van Doktr in mijn praktijk?

    Doktr werkt via een platform dat je kan openen in je webbrowser. Je dient dus geen programma te installeren en het platform is altijd up-to-date. Wij zorgen ervoor dat je toegang krijgt tot het platform en voorzien een korte training vooraleer je van start gaat.

  • Hoe plan ik de videoconsultaties in mijn praktijkagenda?

    Dit kies je volledig zelf. Sommige artsen vinden het aangenaam om geregeld af te wisselen tussen fysieke en videoconsultaties en beslissen per patiënt of per onderwerp welke consultatie ze verkiezen. Andere artsen op ons platform raden eerder aan om wekelijks een aantal vaste blokken in je agenda te blokkeren voor jouw videoconsultaties. Op deze manier kan je jouw patiënten gemakkelijk informeren wanneer je online bereikbaar bent en dien je minder af te wisselen tussen fysieke en videoconsultaties.

  • Wanneer kunnen patiënten mij contacteren via Doktr?

    Jij besluit zelf wanneer je jouw digitale wachtzaal openstelt voor patiënten. Patiënten die inbellen wanneer jij beschikbaar bent worden automatisch doorverwezen. Ben je afwezig? Dan brengen wij jouw patiënten op de hoogte van jouw digitale spreekuren of kunnen ze een afspraak inplannen.

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn patiënten mijn praktijk vinden op Doktr?

    Samen met jou bespreken we de beste manier om jouw patiënten te informeren. Dit kan via een mededeling op jouw website, e-mails of materiaal (poster, flyers) dat je kan verspreiden in jouw wachtzaal. Zo weten patiënten hoe ze de Doktr-app kunnen gebruiken en wanneer ze jou kunnen bereiken.

  • Hoe verloopt de uitbetaling bij een videoconsultatie?

    Sinds 1 augustus voorziet het RIZIV een nieuwe terugbetalingsregeling en nomenclatuurcode voor videoconsultaties. De laatste informatie hierover vind je hier.

  • Hoe kan ik vanop afstand het remgeld innen?

    Via ons webplatform kan je als arts een betaalverzoek versturen naar jouw patiënten. De patiënt betaalt het remgeld vervolgens via Payconiq of zijn mobile banking-app en jij ontvangt onmiddellijk een bevestiging zodat je weet of de consultatie kan gestart worden of niet.

  • Wat gebeurt er met de data na afloop van een videoconsultatie?

    Audio en videobeelden worden niet opgeslagen. De informatie die je in de chat met je patiënt deelt (bv. extra informatie of voorschriften) blijft gedurende één dag beschikbaar voor de patiënt, handig als die nadien nog iets wil nakijken. Daarna wordt de informatie automatisch gewist.

  • Wat als mijn patiënten vragen hebben over Doktr?

    Wij voorzien een helpdesk die patiënten kan assisteren met de betalingsmodule en het verloop van een videoconsultatie. Zo komen de technische vragen niet bij jou terecht.

  • Hoe blijf ik op de hoogte van de relevantie informatie over telegeneeskunde?

    Hiervoor kan je op ons rekenen. Wij volgen de evoluties van telehealth in binnen- en buitenland nauw op. Zodra er zich trends aftekenen of wijzigingen worden doorgevoerd die impact hebben op jouw manier van werken brengen we je op de hoogte: ofwel via documentatie die je op jouw eigen tempo kan doornemen, ofwel persoonlijk via onze medisch directeur.