Heb je een vraag?
Een vraag over de Doktr-app? Ontdek hieronder het antwoord op de veelgestelde vragen.
Registratie
Hoe begin ik eraan?
Download de Doktr-app op je smartphone via de App Store of Google Play. Open daarna de app en registreer meteen met itsme®. Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail om je registratie definitief te bevestigen.
Hoe maak ik een itsme® account aan?
Om veilig in te loggen, vragen we om jezelf te identificeren via itsme®. Ga aan de slag met itsme® door de app te downloaden via je smartphone en de registratie te doorlopen. Deze handige video legt je in 1,5 minuut eenvoudig uit hoe dit moet.
Waarom moet ik itsme® gebruiken?
Itsme® wordt gebruikt voor een veilige identificatie, zodat we een veilige en snelle zorg kunnen verlenen.
De Doktr-app
Wat zijn de openingstijden?
Je kan de openingsuren van onze Doktr-app voor deze week bekijken op onze homepagina!
Verwijst Doktr door naar specialisten?
Ja. Op dit moment werken we enkel met huisartsen via onze app. Op basis van hun medische beoordeling kunnen zij je doorverwijzen naar een andere zorgverlener indien nodig.
Waar kan ik terecht voor een suggestie of een klacht?
Je kunt voor alle suggesties en klachten over het gebruik van de app of website terecht bij onze klantenservice op customerservice@doktr.be. We proberen alle vragen zo snel mogelijk op te lossen en houden je hiervan op de hoogte. We horen graag al jouw goede ideeën over patiëntervaringen en app-mogelijkheden. Let er wel op dat je geen medische informatie deelt met dit e-mailadres. Onze support staf mag dergelijke informatie namelijk niet behandelen.
Indien je specifieke klachten zou hebben over de medische info of over een behandeling die je hebt gekregen van een van de dokter, dan kan je voor één van de volgende opties kiezen:
- Neem rechtstreeks contact op met ons interne bemiddelingsteam op mediationteam@doktr.be
- Neem contact op met de federale ombudsdienst
Kan ik de Doktr-app overal ter wereld gebruiken?
Ja, je kunt de Doktr-app overal ter wereld gebruiken om kwalitatief medisch advies te krijgen in je eigen taal. Houd wel rekening met onze openingsuren in lokale Belgische tijd. Voor een optimaal gebruik raden we je aan om de Doktr-app voor vertrek te installeren of te updaten.
Heb je een voorschrift voor medicatie nodig op reis? Laat ons dan in de chat al weten dat je in het buitenland bent. De beschikbare huisarts zal je dan het voorschrift in het Engels bezorgen en als pdf-document doorsturen in de chat.
Betalen
Hoe verloopt de betaling?
Om de consultatie in de Doktr-app te betalen, kan je gebruik maken van de Payconiq-App of je bank-app als je bij KBC/CBC, Belfius, ING, BNP easy banking, Argenta en Crelan aangesloten bent.
De arts zal je voor het starten van de consultatie een betaalverzoek sturen via een link. Deze link zal je naar je Payconiq-of bank-app leiden, zodat je de betaling kan voltooien. Indien de betaling geslaagd is, zal de arts de videoconsultatie opstarten.
LET OP: voordat je met een consultatie begint, adviseren wij je om de nodige app al te installeren als je deze nog niet op je smartphone zou hebben. In geval van technische problemen met een betaling, kan je via e-mail contact opnemen met onze klantendienst customerservice@doktr.be.
Wat is de betalingstermijn?
De betaling van de consultatie gebeurt voor de arts het gesprek of de videoconsultatie start. Hij zal jou een link doorsturen. De betaling gebeurt meteen. Als de dokter de betaling niet ontvangt, zal hij het gesprek sluiten. Belangrijk om te weten is dat de link voor de betaling slechts 20 minuten geldig is. Als je te veel tijd neemt om te betalen, kan je nadien nog steeds een nieuwe link aan de dokter vragen.
Liep er iets fout bij de betaling?
In geval van technische problemen met een betaling, kan je via e-mail contact opnemen met onze klantendienst: customerservice@doktr.be . Stuur het betalingsbewijs voor de zekerheid door in bijlage. Onze klantendienst zal het probleem zo snel mogelijk oplossen.
Hoe vermijd je phishing bij de betaling?
De arts stuurt een link door om de betaling uit te voeren. Deze link kan je alleen via de chat van de Doktr-app ontvangen. Accepteer nooit een betaling van Doktr buiten dit proces. Het zou om fraude kunnen gaan.
Privacy
Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?
Hoe gaan jullie om met mijn identificatie en gezondheidsgegevens?
De gegevens die we via itsme® over jou verzamelen, worden gebruikt om je identiteit te bevestigen. Deze gegevens en de gegevens via de chatbot worden alleen door de desbetreffende dokter gebruikt voor een vlotte en professionele zorgverlening. Tijdens videoconsultaties blijft alle informatie vertrouwelijk tussen jou en de dokter, dankzij onze end-to-end versleuteling.
Na 24 uur zijn deze gegevens alleen nog beschikbaar voor jou en de arts. Het supportteam heeft geen toegang tot je gezondheidsgegevens. Na je consultatie wordt alle uitgewisselde informatie verwijderd, behalve metadata over de doktersacties en automatische registraties. Deze gegevens dienen voor rapportage en kwaliteitscontrole. De categorie van elke consultatie wordt geanonimiseerd en alleen voor statistische doeleinden bewaard.
Hoe kan ik mijn goedkeuring van het delen van mijn persoonlijke- en gezondheidsdata opnieuw intrekken?
Om de Doktr-app te gebruiken, verwerken wij je persoonlijke en gezondheidsgegevens voor teleconsultaties, waarvoor je toestemming geeft via Itsme®. Je gezondheidsgegevens worden maximaal 24 uur bewaard op ons platform.
Je kunt te allen tijde je toestemming intrekken door een e-mail te sturen naar customerservice@doktr.be met vermelding van je naam, voornaam, telefoonnummer, en de expliciete wens om je toestemming in te trekken. Hierdoor wordt je account verwijderd en dien je bij opnieuw inloggen opnieuw toestemming te geven.
Wat is end-to-end-versleuteling van het gesprek tussen mij en de zorgverlener?
Bij Doktr stellen we de veiligheid en de privacy van onze gebruikers voorop. Het gesprek tussen jou en de zorgverlener in onze app wordt grondig beveiligd. We hebben onlangs deze beveiliging nog versterkt door end-to-end versleuteling toe te voegen.
Met end-to-end versleuteling zijn je persoonlijke chatgesprekken, documenten en videogesprekken enkel zichtbaar voor jou en de betrokken zorgverlener. Wees dus gerust: je privacy is beschermd met de geavanceerde beveiligingsmaatregelen van Doktr.
Waarom moet ik toestemming geven voor een gesprek met de zorgverlener aan te gaan?
Je toestemming is nodig aan het begin van het gesprek met de zorgverlener opdat de end-to-end versleuteling tussen jou en de desbetreffende zorgverlener kan plaatsvinden. Door je toestemming te geven, sta je toe dat het gesprek tussen jou en de zorgverlener beveiligd wordt en enkel tussen jullie beiden blijft. Door toestemming te geven, sta je daarnaast ook toe dat de arts de medische gegevens die je hebt verstrekt in de chat van de Doktr-app kan bekijken. Dat stelt de huisarts in staat om zich efficiënt voor te bereiden op je consultatie.
Ik heb geen toestemming gegeven voor een gesprek met de zorgverlener. Wat nu?
Als je ervoor kiest om geen toestemming te geven voor een gesprek met een zorgverlener, contacteert de zorgverlener je om na te gaan wat de reden hiervoor is. Indien je ervoor kiest om in contact te treden met een andere zorgverlener, word je doorverwezen naar het supportteam dat je zal verder helpen.
Als je je antwoord wilt wijzigen in 'akkoord', zal je de chat moeten herstarten vanaf het begin en de vraag opnieuw beantwoorden. We kunnen echter niet garanderen dat je met de eerdere zorgverlener in contact zal komen.
Partners
Hoe maak ik gebruik van de Doktr-app met Vanbreda Risk & Benefits?
Heb je via je eigen werkgever of die van een gezinslid een ambulante verzekering bij Vanbreda Risk & Benefits? Dan heb je mogelijks recht op twee gratis videoconsultaties met een huisarts via Doktr (excl. psychologen).
Om van deze service gebruik te maken, volg je deze stappen:
1. Download de Doktr-app via de App Store of Google Play
2. Registreer je in de Doktr-app met itsme®. Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail om je registratie definitief te bevestigen.
3. Duidt een van de symptomen op de homepage aan en beantwoord de vragen. Het supportteam zal voor jou nagaan of je recht hebt op deze rechtstreekse betaling. Na enkele minuten krijg je een antwoord.
4. Je wordt doorverwezen naar de arts en hij/zij zal je verder helpen via video.
Weet je niet of je hierop recht hebt, ga dan te rade in de Vanbreda app of bij de werkgever. Als je de link niet terugvindt in de Vanbreda-app, is het mogelijk dat je niet verzekerd bent voor videoconsultaties via Doktr.
Hoe maak ik gebruik van de Doktr-app met AG Insurance?
Heb je via je werkgever of die van een gezinslid een gezondheidsverzekering bij AG Insurance? Dan heb je mogelijks recht op twee gratis videoconsultaties met een arts via Doktr (excl. psychologen).
Om van deze service gebruik te maken, volg je deze stappen:
1. Download de Doktr-app via de App Store of Google Play
2. Om je recht op twee gratis videoconsultaties te activeren, ga je voor je eerste consultatie naar de Doktr-app via de link in de MyAG Employee Benefits -app.
3. Registreer je in de Doktr-app met itsme®. Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail om je registratie definitief te bevestigen.
4. Duidt een van de symptomen op de homepage aan en beantwoord de vragen. Het supportteam zal voor jou nagaan of je recht hebt op deze rechtstreekse betaling. Na enkele minuten krijg je een antwoord.
5. Je wordt doorverwezen naar de arts en hij/zij zal je verder helpen via video.
Weet je niet of je hierop recht hebt, ga dan te rade in de MyAG Employee Benefits app of bij de werkgever. Als je de link niet terugvindt in de MyAG-app, is het mogelijk dat je niet verzekerd bent voor videoconsultaties via Doktr.
Hoe maak ik gebruik van de Doktr-app met terug-naar-werk traject (CM)?
Het terug-naar-werk is een vrijwillig traject aangeboden door CM dat wordt ondersteund door een terug-naar-werk coördinator voor CM-leden. Om dit traject toegankelijker te maken, biedt de Doktr-app CM-leden de mogelijkheid om videogesprekken te voeren met hun terug-naar-werk coördinator.
Hoe Doktr gebruiken voor terug-naar-werk traject?
- Voor terug-naar-werk traject dien je eerst een afspraak te maken via volgende link: https://www.cm.be/nl/formulier-terug-naar-werk
- Download de Doktr app en registreer je met itsme®. Rechtstreeks vanuit de CM-app? Dat kan ook dankzij de rechtstreekse link.
- Toegewezen afspraak: ontvang meer details over je afspraak via CM per e-mail of brief (afhankelijk van je vooropgezette voorkeur bij CM). Is dit je eerste afspraak? Zorg ervoor dat je op voorhand je ondertekende gegevensverklaring hebt doorgestuurd naar je regionale kantoor vermeld onderaan in de uitnodiging.
- Toewijzing terug-naar-werk coördinator: klik 5 minuten voor je afspraak op de ‘Terug naar werk’ optie in de app en beantwoord enkele vragen.
- Videogesprek: de terug-naar-werk coördinator stuurt je een bericht en start de videoconsultatie via de app.
- Nazorg: Na afloop van het gesprek kan je een samenvatting in de app verkrijgen. De conversatie en gedeelde documenten blijven nog 24 uur beschikbaar.
De Doktr-app
Hoelang duurt het totdat ik een dokter kan spreken?
Indien je je eigen huisarts wil spreken, zal het afhankelijk zijn van zijn/haar beschikbaarheid op Doktr. Het support-team, beschikbaar via de chat, zal jou deze info meedelen.
Daarnaast bieden we de mogelijkheid om zo snel mogelijk een andere beschikbare arts te spreken. We optimaliseren altijd het aantal beschikbare artsen op het Doktr-platform, omdat het ons doel is om je zo snel mogelijk toegang te geven tot de hulp die je nodig hebt. Onder normale omstandigheden duurt het dan ook maar een paar minuten om effectief van start te gaan en een dokter te spreken. Op bepaalde momenten kan er een langere wachttijd zijn omdat er uitzonderlijk veel mensen tegelijkertijd een videoconsultatie wensen. In dat geval krijg je een plaats in de wachtrij en kan je de wachttijd opvolgen in de app. Je ontvangt een melding wanneer je aan de beurt bent, op voorwaarde dat je je meldingen van de Doktr-app geactiveerd hebt in de instellingen
Mijn vaste huisarts verwijst mij door naar Doktr, wat moet ik doen?
Je kan aangeven dat je je vaste huisarts wil spreken door te klikken op de categorie ‘Mijn vaste huisarts spreken’ en de achternaam van jouw vaste huisarts in te geven in het zoekveld. Het support team van het Doktr-platform zal dan nagaan of jouw vaste huisarts beschikbaar is en, zo ja, zullen zij jou in contact brengen met hem/haar.
Ik ben aangesloten bij een medisch huis, kan ik Doktr gebruiken?
Iedereen kan Doktr gebruiken. Indien je medisch huis met Doktr werkt, kan je hen contacteren via “mijn vaste huisarts spreken”. Indien niet, kan je steeds een andere beschikbare huisarts spreken.
Doktersgesprek
Zal de dokter mijn taal spreken?
Momenteel bieden wij onze dienst enkel aan in het Nederlands en in het Frans. Aarzel niet om ons te laten weten waneer je onze dienst in een andere taal wenst te gebruiken. Je kan ons hierover bereiken op customerservice@doktr.be. Op basis hiervan bekijken we welke andere talen we naar de toekomst toe zouden kunnen aanbieden.
Kan ik mijn eigen huisarts spreken?
Ontdek of je huisarts aanwezig is op het platform door te klikken op de categorie ‘Mijn vaste huisarts spreken’ en de achternaam van je huisarts in te geven in het zoekveld. Wij zullen dan controleren of je huisarts al werkt met het Doktr-platform. Als dit het geval is, zal het support team van Doktr eerst nagaan of je huisarts beschikbaar is en, zo ja, zullen zij jou in contact brengen met hem/haar.
Wat als mijn vaste huisarts niet beschikbaar is?
Als je huisarts niet werkt met het Doktr-platform of niet beschikbaar is, beslis je ofwel om te wachten tot je huisarts beschikbaar is, ofwel kan je kiezen om onmiddellijk een andere beschikbare arts te spreken. Maak je geen zorgen, al de dokters die beschikbaar zijn op de Doktr-app zijn gekwalificeerd, geaccrediteerd en zorgvuldig geselecteerd op hun medische en digitale kennis. Zo verzekeren we een constante kwalitatieve dienstverlening.
Wil je toch in de toekomst je eigen huisarts spreken via de Doktr-app? Dan kan je hem of haar gemakkelijk uitnodigen door op deze link te klikken. Wij hebben de voornaamste voordelen voor arts en patiënt alvast opgelijst. Het enige wat je nog moet doen is het emailadres van je huisarts invullen en versturen.
Kan ik een videoconsultatie voor mijn kind doen?
Ja. De artsen helpen kinderen van alle leeftijden. Wanneer kinderen jonger dan 18 jaar betrokken zijn, dient de ouder of voogd in te loggen en dient in de Doktr-app de categorie ‘kind’ te kiezen. Zorg ervoor dat je het rijksregisternummer van het kind bij de hand hebt.
Nazorg
Kan ik voorschriften en afwezigheidsattesten krijgen via de Doktr-app?
Ja, als de dokter beslist dat je medicatie nodig hebt voor je klachten, dan zal hij/zij je het juiste voorschrift bezorgen.
Je kan je voorschriften terugvinden via het federale gezondheidsportaal “Mijngezondheid” waar je kan inloggen met itsme® en naar 'Mijn openstaande geneesmiddelenvoorschriften' kan gaan.
Als de dokter vindt dat je te ziek bent om te werken, zal hij/zij je een afwezigheidsattest bezorgen. Dit attest zal je via de chat toegestuurd worden en blijft 24 uur beschikbaar.
Welke medicatie kan de dokter niet voorschrijven?
De artsen kunnen geen geneesmiddelen voorschrijven die verslaving en/of afhankelijkheid veroorzaken. Dit omvat alle slaap- en kalmeermiddelen, middelen gebruikt bij behandeling depressie en andere psychische aandoeningen alsook bepaalde categorieën pijnstillende middelen (enkel pijnstillende middelen op basis van paracetamol kunnen voorgeschreven worden).
Betalen
Wat zijn de betalings- en vergoedingsvoorwaarden van je consultatie via Doktr?
Er zijn 2 mogelijke scenario's:
- Je hebt een consultatie met een beschikbare arts, die niet je vaste arts is: je betaalt 26,01 euro voor de consultatie. Dit bedrag wordt niet terugbetaald. Dit is te wijten aan de nieuwe wetgeving inzake teleconsultaties die sinds 01/08/2022 van toepassing is. Er zijn geen uitzonderingen (bijv. VIPO of andere).
- Indien je een raadpleging hebt bij je eigen huisarts (dit is de huisarts waar je je globaal medisch dossier bij hebt of bij wie je minstens één fysieke consultatie hebt gehad in de laatste twee jaar): dan betaal je maximaal 4 euro remgeld en als je aangesloten bent bij Solidaris Wallonie wordt dit volledig terugbetaald.
Privacy
Mijn vaste huisarts is niet beschikbaar via Doktr, kan de beschikbare arts mijn globaal medisch dossier inkijken?
Indien je vaste huisarts niet beschikbaar is op het platform, kan je een andere beschikbare arts spreken. Je globaal medisch dossier blijft in dat geval nog steeds bij je vaste huisarts, maar de beschikbare dokter kan, met jouw expliciete toestemming, je dossier inkijken en je vaste huisarts achteraf informeren van de videoconsultatie aan de hand van een elektronisch verslag. Op deze manier is je vaste huisarts op de hoogte van de zorg die je bij ons hebt ontvangen en wordt zo de continuïteit van de zorg gegarandeerd.
Moet ik Doktr toegang geven tot mijn globaal medisch dossier?
Nee, dat is niet verplicht. Je kan bij Doktr terecht zonder toegang te geven tot je globaal medisch dossier. We gaan je sowieso enkele vragen stellen zodat de behandelende dokter jou en je klachten leert kennen. Je kan er expliciet voor kiezen om de behandelende dokter al dan niet toegang te geven tot je globaal medisch dossier, zodat hij/zij toegang heeft tot andere belangrijke zorginformatie uit het verleden.
Hoe kan ik de toegang van de dokter tot mijn globaal medisch dossier opnieuw intrekken?
Volg deze stappen om de toegang van de dokter tot je globaal medisch dossier te herroepen:
- Ga naar federale ombudsdienst
- Log in met itsme®
- Kies 'toegangsbeheer'
- Kies 'therapeutische relaties'
Doktr is geen spoeddienst
De huisartsen via de Doktr-app kunnen alleen hulp bieden bij primaire medische vragen die geen spoedeisende hulp of ziekenhuisopname vereisen. Indien je een dringende ziekenhuisopname nodig hebt, bel dan naar 112.