Heb je een vraag?

Een vraag over de Doktr-app? Ontdek hieronder het antwoord op de veelgestelde vragen.

Patiënt gebruikt de Doktr-appPatiënt gebruikt de Doktr-app

Algemeen

  • Hoe kan ik als huisarts aan de slag met Doktr?

    Om als huisarts aan de slag te gaan met Doktr, heb je twee opties:
    1. Als beschikbare huisarts op het Doktr-platform zet je je een paar uur per week in voor patiënten die niet naar hun vaste huisarts kunnen of er geen hebben. Je verleent medische zorg en beantwoordt hun vragen, waarbij je per consultatie wordt betaald.
    2. Als vaste huisarts gebruik je het Doktr-platform om videoconsultaties te houden met je eigen patiënten vanuit je praktijk. Je kiest zelf hoe je dit implementeert in je praktijk. Voor meer inspiratie kan je te rade bij het artikel ‘De kracht van videoconsultaties in uw praktijk: waarom, hoe en wat te overwegen’.
    Laat voor meer informatie je gegevens achter op de pagina 'Voor huisartsen' of stuur een e-mail naar info@doktr.be.

  • Wat heb ik nodig om aan de slag te gaan met Doktr?

    Allereerst ben je een huisarts met een Belgisch RIZIV-nummer. Voor een vlot verloop van de videoconsultaties is het daarnaast nodig dat je beschikt over:

    • Een EMD-systeem
    • Een stabiele internetverbinding
    • Een microfoon of headset (vaak al aanwezig in je laptop of vaste computer)
    • Een camera (vaak al aanwezig in je laptop of vaste computer)
    • Twee beeldschermen, één voor je EMD en één voor de videoconsultatie
  • Ik ben net afgestudeerd. Kan ik mij al inschrijven?

    Ja, zolang je voldoet aan de voorwaarden hierboven kan je gebruik maken van Doktr voor het organiseren van videoconsultaties binnen je eigen praktijk of als beschikbare huisarts op het platform.

    • Start je een nieuwe praktijk, dan bekijken we graag met jou hoe je Doktr het best kan implementeren.
    • Start je op in een bestaande praktijk, dan stemmen we met de groep af wat de mogelijkheden zijn.
  • Gebruik ik als arts zelf ook een app?

    Nee, enkel de patiënt belt in via een applicatie. Als arts beheer je de videoconsultaties via een platform dat je kan openen via je webbrowser op je computer. Je hoeft dus niets te installeren. Het platform voor artsen is compatibel met de meest courante webbrowsers (i.e. Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Internet Explorer).

  • Hoe kan ik een demo van Doktr aanvragen?

    Voor een demo of meer informatie kan je je gegevens achterlaten op de 'voor huisartsen' pagina of een mail sturen naar info@doktr.be. We helpen je graag verder.

Betaling

  • Hoe kan ik vanop afstand het geld van de consultatie innen?

    Via ons webplatform kan je als arts een betaalverzoek versturen naar de patiënt. De patiënt betaalt vervolgens via Payconiq of zijn mobile banking-app en jij ontvangt onmiddellijk een bevestiging. Zo kan je meteen de consultatie starten.

  • Hoeveel bedraagt de uitbetaling van een videoconsultatie?

    Sinds 1 augustus voorziet het RIZIV een nieuwe terugbetalingsregeling en nomenclatuurcode voor videoconsultaties. De laatste informatie hierover vind je hier.

Privacy

  • Wat is end-to-end-versleuteling van het gesprek tussen mij en de patiënt?

    Bij Doktr stellen we de veiligheid en de privacy van onze gebruikers voorop. Het gesprek tussen jou en de patiënt in onze app wordt grondig beveiligd. We hebben onlangs deze beveiliging nog versterkt door end-to-end versleuteling toe te voegen.

    Met end-to-end versleuteling zijn je persoonlijke chatgesprekken, documenten en videogesprekken enkel zichtbaar voor jou en de betrokken patiënt. Je kan dus gerust zijn: de privacy van jou en je patiënt is beschermd met de geavanceerde beveiligingsmaatregelen van Doktr.

  • Wat gebeurt er met de data na afloop van een videoconsultatie?

    Audio en videobeelden worden niet opgeslagen. De informatie die je in de chat met je patiënt deelt (bv. extra informatie of voorschriften) blijft gedurende 24 uur beschikbaar voor de patiënt. Dit is handig als die nadien nog iets wil nakijken. Daarna wordt de informatie automatisch verwijderd.

Eigen praktijk

  • Hebben al mijn patiënten toegang tot de Doktr app?

    Ja, de Doktr-app is beschikbaar voor alle patiënten met een Belgisch identiteitsbewijs. Patiënten kunnen de app downloaden zowel op Android als op iOS.

  • Waarom gebeurt de videoconsultatie via een app?

    Als huisarts beslis je zelf wanneer de videoconsulatie start. Ofwel heb je reeds een afspraak met de patiënt en kan je hem zelf via de app opbellen, of de patiënt kan een consultatie aanvragen, waarbij jij zelf beslist of je al dan niet op deze aanvraag ingaat. Omdat iedereen moet inloggen via itsme®, weet je ook zeker wie de patiënt is die je voor je hebt.

  • Hoe verloopt de installatie van Doktr in mijn praktijk?

    Doktr werkt via een platform dat je kan openen in je webbrowser. Je hoeft dus geen programma te installeren en het platform is altijd up-to-date. Wij zorgen ervoor dat je toegang krijgt tot het platform en voorzien een korte training vooraleer je van start gaat.

  • Hoe plan ik de videoconsultaties in mijn praktijkagenda?

    Dit kies je volledig zelf. Sommige artsen vinden het aangenaam om geregeld af te wisselen tussen fysieke en videoconsultaties en beslissen per patiënt of per onderwerp welke consultatie ze verkiezen. Andere artsen op ons platform raden eerder aan om wekelijks een aantal vaste blokken in je agenda te blokkeren voor jouw videoconsultaties. Op deze manier kan je jouw patiënten gemakkelijk informeren wanneer je online bereikbaar bent en dien je minder af te wisselen tussen fysieke en videoconsultaties.

  • Wanneer kunnen patiënten mij contacteren via Doktr?

    Jij besluit zelf wanneer je jouw digitale wachtzaal openstelt voor patiënten. Patiënten die inbellen wanneer jij beschikbaar bent worden automatisch doorverwezen. Ben je afwezig? Laat het ons weten, dan brengen we jouw patiënten op de hoogte van jouw digitale spreekuren of verwijzen wij hun door naar je digitale agenda zodat ze een afspraak kunnen boeken.

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn patiënten mijn praktijk vinden op Doktr?

    Samen met jou bespreken we de beste manier om jouw patiënten te informeren. Dit kan via een mededeling op jouw website, e-mails of materiaal (poster, flyers) dat je kan verspreiden in jouw wachtzaal. Zo weten patiënten hoe ze de Doktr-app kunnen gebruiken en wanneer ze jou kunnen bereiken.

  • Wat als mijn patiënten vragen hebben over Doktr?

    Wij voorzien een helpdesk die patiënten kan assisteren met de betalingsmodule en het verloop van een videoconsultatie. Zo komen de technische vragen niet bij jou terecht.

  • Hoe blijf ik op de hoogte van de relevantie informatie over telegeneeskunde?

    Hiervoor kan je op ons rekenen. Wij volgen de evoluties van telehealth in binnen- en buitenland nauw op. Zodra er zich trends aftekenen of wijzigingen worden doorgevoerd die impact hebben op jouw manier van werken brengen we je op de hoogte: ofwel via documentatie die je op jouw eigen tempo kan doornemen, ofwel persoonlijk via onze medisch directeur.

Heb je hierboven het antwoord op je vraag niet gevonden? Contacteer ons gerust via customerservice@doktr.be. Let erop dat je geen medische informatie deelt met dit e-mailadres. Onze support staf mag dergelijke informatie namelijk niet behandelen.

Vrouw gebruikt Doktr-app op smartphoneScreenshot van de Doktr-app

Spreek snel met een huisarts of psycholoog online

  • Zonder afspraak
  • Waar je ook bent
  • Digitale voorschriften en ziektebriefjes
Ontdek het op Google PlayDownload in de App Store
QR-code Doktr-app
Scan en download Doktr