
Veel redenen om minder suiker te eten
5 februari 2026
Onderzoekers in de Verenigde Staten en China hebben een grootschalig overzicht gemaakt van 8.601 onderzoeken naar de invloed van suiker op onze gezondheid. Ze concluderen dat het belangrijk is om de hoeveelheid suiker in eten en drinken te verminderen, vooral voor kinderen en jongeren.
Veel mensen consumeren meer suiker dan wordt aanbevolen, wat in verband kan worden gebracht met een verhoogd risico op obesitas, diabetes, mentale aandoeningen en hartproblemen.
Grootschalig onderzoek naar de invloed van suiker
In een artikel in de British Medical Journal hebben Amerikaanse en Chinese onderzoekers alle studies verzameld die ze konden vinden over de invloed van suiker in voeding en drank op de gezondheid.
Het materiaal omvat 8.601 onderzoeken en heeft betrekking op zogenaamde vrije suikers in eten en drinken, d.w.z. toegevoegde suikers en suikers die van nature aanwezig zijn in siropen, honing, vruchtenconcentraat en vruchtensappen.
Geen voordelen, wel veel nadelen
De onderzoekers vonden geen duidelijke voordelen van de toevoeging van vrije suikers aan eten en drinken, maar wel veel nadelen, waaronder een verhoogd risico op:
Minder frisdrank en gezoete dranken
De onderzoekers merkten op dat veel studies op dit gebied van mindere kwaliteit zijn en dat er meer onderzoek nodig is om verbanden vast te stellen. Maar zelfs met de gegevens die vandaag beschikbaar zijn, kunnen er al enkele aanbevelingen worden gedaan:
- Beperk je inname van vrije suikers (toegevoegde suikers, honing, enz.) tot minder dan 25 gram per dag, wat overeenkomt met ongeveer zes theelepels.
- Beperk je inname van frisdrank en gezoete drank (waaronder sap) tot maximaal 20-35 cl per week.
- Verander het consumptiepatroon van kinderen en tieners, die over het algemeen te veel suiker consumeren.
De hoeveelheid suiker die door onderzoekers wordt aanbevolen, is minder dan de hoeveelheid die wordt aanbevolen door de WHO. De WHO adviseert om niet meer dan 10% van je totale calorie-inname uit suiker te halen. Voor een gemiddelde volwassene (met een calorie-inname van 2000 kcal) komt dit overeen met minder dan 50 gram suiker per dag.
Hoe kun je minder suiker eten?
Het is uiteraard een goed idee snoep, frisdrank, zoete dranken en gebak te beperken. Maar om onder de aanbevolen hoeveelheid te komen, moet je ook naar je gewone voeding kijken, vooral naar wat je niet zelf bereidt. Hier zijn enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die vaak onnodig veel suiker bevatten:
- Fruityoghurt
- Ketchup
- Kant-en-klaarmaaltijden
- Gezoet brood
- Bepaalde alcohol, bijvoorbeeld wijn en cocktails
- Ontbijtgranen en muesli
- Kant-en-klare saus
Gerelateerde artikels
De dag beginnen met een wandeling is een geweldige investering in je gezondheid, zowel op korte als op lange termijn. Zelfs op een bewolkte dag krijg je een flinke dosis zonlicht. Bovendien breng je je hele lichaam op een zachte manier op gang. Heb je nog meer argumenten nodig? Hieronder sommen we 9 gezondheidsvoordelen van ochtendwandelingen op.
16 juni 2026
6 oefeningen om je rug te versterken
De meest voorkomende vorm van rugpijn is pijn in de onderrug. Er zijn veel mogelijke oorzaken voor deze pijn. Kinesist Christofer Jakobsson Schenström beantwoordt al je vragen over pijn in de onderrug en geeft tips voor oefeningen die kunnen helpen.
30 mei 2026
Waarom je hartslag 5x per week omhoog moet
Heb je vijf keer per week een half uur beweging met een hoge hartslag? Dat is het basisniveau dat wordt aanbevolen om gezond te blijven. Voor het beste gezondheidseffect moet je langer sporten, twee keer per week krachttraining toevoegen en graag ook wat balans. Hier vind je tips om meer beweging in je dagelijks leven te krijgen.
8 april 2026
Hoe gebruik ik verantwoord antibiotica?
Antibiotica zijn levensreddende medicijnen, maar hun effectiviteit staat steeds meer onder druk. In België overlijden elk jaar meer dan 1.300 mensen aan infecties die niet langer reageren op antibiotica, een probleem dat vooral ontstaat door verkeerd gebruik. Daarom is het belangrijk om te weten wat antibiotica precies doen, wanneer ze wel helpen en hoe je er zelf verantwoordelijk mee omgaat.
Doktr is geen spoeddienst
De huisartsen via de Doktr-app kunnen alleen hulp bieden bij primaire medische of psychologische vragen die geen spoedeisende hulp of ziekenhuisopname vereisen. Indien je een dringende ziekenhuisopname nodig hebt, bel dan naar 112.

