Veilige en eenvoudige video­consultaties met jouw eigen patiënten

Het aantal mensen dat een beroep doet op de huisarts neemt jaar na jaar toe. Om die groeiende vraag te kunnen beantwoorden, is een hybride zorgmodel nodig. Daarbij kunnen huisartsen fysieke consultaties afwisselen met videoconsultaties en raadplegingen per telefoon, in functie van de aard van het probleem van een patiënt.

Ook huisartsenvereniging Domus Medica beschouwt videoconsultaties als een waardevolle aanvulling op klassieke consultaties én een middel voor huisartsen om meer controle over hun agenda te krijgen.

Om haar leden te ondersteunen in de evolutie naar hybride zorg, is de vereniging in maart 2022 een partnerschap aangegaan met Doktr, ons platform voor videoconsultaties. In het kader van die samenwerking geeft Domus Medica geregeld feedback over de werking van het platform en advies over mogelijke nieuwe functionaliteiten. Op die manier bouwen we samen het best mogelijke platform voor videoconsultaties in de eerste lijn.

In welke gevallen kan je een videoplatform zoals Doktr gebruiken?

Bespreking testresultaten 
Je wil de resultaten van een onderzoek bespreken met een patiënt, bijv. een radiologisch onderzoek of een bloedafname. Een ingrijpende boodschap licht je uiteraard het best in persoon toe. 

Patiënt in het buitenland 
Een vaste patiënt van je heeft een zorgvraag maar bevindt zich in het buitenland. Via een videoconsultatie kan je hem of haar toch op een kwaliteitsvolle manier helpen.  

Chronische zorg en opvolging 
Je wil een patiënt met een chronische aandoening opvolgen, bijv. iemand met hypertensie. Fysieke en videoconsultaties kunnen elkaar daarbij afwisselen.  

Voordeel voor leden van Domus Medica

Dankzij de samenwerking tussen Domus Medica en Doktr kunnen we een voordeel aanbieden aan leden van Domus Medica. Ben je lid van Domus Medica en wil je het Doktr-platform gebruiken in je praktijk, dan betaal je het eerste halfjaar slechts €10 per maand per arts (excl. btw). Het aanbod geldt voor alle contracten afgesloten vóór 30 oktober 2023.

Logo Domus MedicaLogo Domus Medica

Waarom Doktr?

Als huisarts word je vandaag geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen.
Patiënten verwachten dat je steeds bereikbaar bent. Maar de groeiende zorgvraag en de toenemende administratielast die daarbij komt kijken, verhogen de werkdruk continu. Gevolg? Steeds meer huisartsen voeren noodgedwongen een patiëntenstop in.
Met Doktr geloven we in hybride zorg als deel van de oplossing.
Fysieke raadplegingen zullen altijd belangrijk blijven in de huisartsenpraktijk, maar videoconsultaties vormen een welkome bijkomende optie. Zo kan je als arts videospreekuren inplannen waar en wanneer je wil, waardoor je je praktijk beter kan organiseren en een stuk controle over je agenda terugwint. En ook voor patiënten bieden videoconsultaties in heel wat gevallen extra comfort.
Afsprakensystemen
Samen met afsprakensystemen zoals Doctena, MYA, Afspraken.be en Introlution zorgen we voor een vlotte integratie van video-afspraken in je afsprakensysteem. Voor meer info klik hier.

Geïnte­res­seerd?

Ben je benieuwd hoe videoconsultaties jouw praktijkwerking zou kunnen ondersteunen? Volg dan de stappen hieronder en wij brengen je vrijblijvend in contact met één van onze experts voor meer info en een demo.

  1. Laat je contactgegevens achter

    Vul het formulier hiernaast in of bel ons op GSM 0468 21 17 24 (Eva Van Isterdael). 

  2. Maak kennis met ons team

    Wij maken graag tijd voor een kennismaking met jou en jouw collega’s, in jullie praktijk of digitaal via Microsoft Teams. 

  3. Jouw organisatie op punt

    Wenst jouw praktijk op te starten met Doktr, dan regelen we samen de praktische zaken en  begeleiden we jou met de installatie van Doktr. Bovendien staan we achteraf klaar voor alle vragen van jou of jouw patiënten. 

  4. Jij geeft het startschot

    Start met het Doktr-platform: de toekomst van de eerstelijnszorg start in jouw praktijk. We regelen de praktische zaken, helpen je op te starten en zijn samen vertrokken. We houden nauw contact en je kan samenwerken met andere collega’s die het Doktr-platform al gebruiken. 

Jouw contactgegevens
Referentienummers

Deze gegevens worden enkel gebruikt om je binnen de 3 werkdagen te contacteren in verband met je aanvraag. Daarna wordt deze informatie verwijderd.Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Veelgestelde vragen

  • Voorwaarden aanbieding

    Promotie geldig van 01/11/2022 t.e.m. 31/03/2023 onder de volgende voorwaarden: (1) de huisarts sluit gedurende deze periode een overeenkomst met Doktr BV en (2) is betalend Domus Medica-lid op datum van het ondertekenen van de overeenkomst.

    De aanbieding geeft u toegang tot Doktr voor een prijs van €10/maand/arts gedurende de eerste 6 maanden na het sluiten van de overeenkomst. In het geval van een groepspraktijk start de looptijd van de aanbieding op het moment van het sluiten van de overeenkomst met de eerste arts. De overeenkomst heeft een initiële termijn van 6 maanden en kan na deze periode omgezet worden in een overeenkomst voor onbepaalde termijn tenzij éénvan beide partijen beslist deze te beëindigen, met inachtneming van een opzegtermijn van 6 weken voor het verstrijken ervan. Wanneer de overeenkomst voor onbepaalde tijd wordt verlengd, kunnen beide partijen de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzeggingstermijn van 6 weken.

    Na afloop van de promotie zal het standaardabonnement worden aangerekend voor solopraktijken; €40/maand incl. 20 videoconsultaties, met een kost van €2/maand voor elke bijkomende videoconsultatie. Voor groepspraktijken is hetzelfde abonnement van toepassing voor de eerste arts en is er een bijkomende kost van €10/maand/arts inclusief 5 extra videoconsultaties/maand vanaf de 2e arts.

    Alle prijzen vermeldt zijn exclusief BTW.

  • Wat moet ik doen om van deze promotie te genieten?

    Zeer eenvoudig: laat hierboven je gegevens achter in het formulier en onze collega Stef contacteert je zo snel mogelijk om alles te bespreken. Laat hem weten dat je lid bent van Domus Medica en hij past de promotie toe op je contract.

  • Wat heb ik nodig om aan de slag te gaan met Doktr?

    Allereerst ben je een huisarts met een Belgisch RIZIV-nummer. Voor een vlot verloop van de videoconsultaties is het daarnaast nodig dat je beschikt over:

    ·         Een EMD-systeem

    ·         Een stabiele internetverbinding

    ·         Een microfoon of headset (vaak al aanwezig in je laptop of vaste computer)

    ·         Een camera (vaak al aanwezig in je laptop of vaste computer)

    ·         Twee beeldschermen, één voor je EMD en één voor de videoconsultatie

  • Ik ben net afgestudeerd, kan ik mij al inschrijven?

    Ja, zolang je voldoet aan de voorwaarden hierboven kan je gebruik maken van Doktr voor het organiseren van videoconsultaties binnen jouw praktijk. Start je zelf een nieuwe praktijk, dan bekijken we graag met jou, hoe je Doktr het best kan implementeren. Start je op in een bestaande praktijk, dan stemmen we met de groep af wat de mogelijkheden zijn.


  • Hebben al mijn patienten toegang tot Doktr?

    Ja, de Doktr-applicatie is beschikbaar voor alle patiënten met een Belgisch identiteitsbewijs. Patiënten kunnen de app downloaden zowel op Android als op IOS.

  • Waarom gebeurt de videoconsultatie via een app?

    Als huisarts beslis je zelf wanneer de videoconsulatie start. Ofwel heb je reeds een afspraak met de patiënt en kan je hem zelf via de app opbellen, of de patiënt kan een consultatie aanvragen, waarbij jij zelf beslist of je al dan niet op deze aanvraag ingaat. Wanneer de consultatie via onze app verloopt, ben je als arts zeker dat de patiënt jouw oproep niet mist en beschikt over een goede camera en microfoon. Omdat iedereen moet inloggen via Itsme, weet je ook zeker wie de patiënt is die je voor je hebt.

  • Gebruik ik als arts zelf ook een app?

    Neen, enkel de patiënt belt in via een applicatie. Als arts beheer je jouw videoconsultaties via een platform dat je kan openen via je webbrowser. Je hoeft dus niets te installeren.  Het platform voor artsen is compatibel met de meest courante webbrowsers (i.e. Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Internet Explorer).

  • Hoe verloopt de installatie van Doktr in mijn praktijk?

    Doktr werkt via een platform dat je kan openen in je webbrowser. Je dient dus geen programma te installeren en het platform is altijd up-to-date. Wij zorgen ervoor dat je toegang krijgt tot het platform en voorzien een korte training vooraleer je van start gaat.

  • Hoe plan ik de videoconsultaties in mijn praktijkagenda?

    Dit kies je volledig zelf. Sommige artsen vinden het aangenaam om geregeld af te wisselen tussen fysieke en videoconsultaties en beslissen per patiënt of per onderwerp welke consultatie ze verkiezen. Andere artsen op ons platform raden eerder aan om wekelijks een aantal vaste blokken in je agenda te blokkeren voor jouw videoconsultaties. Op deze manier kan je jouw patiënten gemakkelijk informeren wanneer je online bereikbaar bent en dien je minder af te wisselen tussen fysieke en videoconsultaties.

  • Wanneer kunnen patiënten mij contacteren via Doktr?

    Jij besluit zelf wanneer je jouw digitale wachtzaal openstelt voor patiënten. Patiënten die inbellen wanneer jij beschikbaar bent worden automatisch doorverwezen. Ben je afwezig? Dan brengen wij jouw patiënten op de hoogte van jouw digitale spreekuren of kunnen ze een afspraak inplannen.

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn patiënten mijn praktijk vinden op Doktr?

    Samen met jou bespreken we de beste manier om jouw patiënten te informeren. Dit kan via een mededeling op jouw website, e-mails of materiaal (poster, flyers) dat je kan verspreiden in jouw wachtzaal. Zo weten patiënten hoe ze de Doktr-app kunnen gebruiken en wanneer ze jou kunnen bereiken.

  • Hoe verloopt de uitbetaling bij een videoconsultatie?

    Sinds 1 augustus voorziet het RIZIV een nieuwe terugbetalingsregeling en nomenclatuurcode voor videoconsultaties. De laatste informatie hierover vind je hier.

  • Hoe kan ik vanop afstand het remgeld innen?

    Via ons webplatform kan je als arts een betaalverzoek versturen naar jouw patiënten. De patiënt betaalt het remgeld vervolgens via Payconiq of zijn mobile banking-app en jij ontvangt onmiddellijk een bevestiging zodat je weet of de consultatie kan gestart worden of niet.

  • Wat gebeurt er met de data na afloop van een videoconsultatie?

    Audio en videobeelden worden niet opgeslagen. De informatie die je in de chat met je patiënt deelt (bv. extra informatie of voorschriften) blijft gedurende één dag beschikbaar voor de patiënt, handig als die nadien nog iets wil nakijken. Daarna wordt de informatie automatisch gewist.

  • Wat als mijn patiënten vragen hebben over Doktr?

    Wij voorzien een helpdesk die patiënten kan assisteren met de betalingsmodule en het verloop van een videoconsultatie. Zo komen de technische vragen niet bij jou terecht.

  • Hoe blijf ik op de hoogte van de relevantie informatie over telegeneeskunde?

    Hiervoor kan je op ons rekenen. Wij volgen de evoluties van telehealth in binnen- en buitenland nauw op. Zodra er zich trends aftekenen of wijzigingen worden doorgevoerd die impact hebben op jouw manier van werken brengen we je op de hoogte: ofwel via documentatie die je op jouw eigen tempo kan doornemen, ofwel persoonlijk via onze medisch directeur.

  • Hoe verloopt de betaling van de patiënten?

    Via ons webplatform kan je als arts een betaalverzoek versturen naar jouw patiënten. De patiënt betaalt het remgeld vervolgens via Payconiq of zijn mobile banking-app en jij ontvangt onmiddellijk een bevestiging zodat je weet of de consultatie kan gestart worden of niet.